W ramach projektu Erasmus+ uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Wodzisławiu Śląskim odwiedzili hiszpańską Estellę. Była to finałowa wizyta robocza realizowana w ramach projektu Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Action. Poniżej przedstawiamy dziennik z naszej niezapomnianej podróży.
Dzień 1 – Bilbao: sztuka, która zapiera dech
Nasza hiszpańska przygoda rozpoczęła się bladym świtem. Po przesiadce w Monachium dotarliśmy do Bilbao – nowoczesnej stolicy baskijskiej kultury. Zwiedziliśmy Muzeum Sztuk Pięknych, a następnie słynne Muzeum Guggenheima. To nie tylko galeria sztuki współczesnej z dziełami takich twórców jak Refik Anadol, Richard Serra czy El Anatsui, ale i architektoniczna ikona XXI wieku, która wywarła na nas ogromne wrażenie.
Dzień 2 – Estella: rowery, radość i integracja pokoleń
Dzień rozpoczęliśmy w szkole naszych projektowych partnerów w Estelli, gdzie każda grupa zaprezentowała działania zrealizowane w ciągu ostatniego roku.
Kwiecień przyniósł nam wyjątkowe chwile w ramach projektu Erasmus+ Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Action. Z nową energią zabraliśmy się za porządkowanie szkolnego ogródka, w którym królują rośliny miododajne – prawdziwy raj dla pszczół!
To jednak nie wszystko – z zaangażowaniem uczestniczyliśmy w akcji Climate Action Day, podczas której wspólnie zadbaliśmy o czystość terenów wokół wodzisławskiego Balatonu. Połączyliśmy przyjemne z pożytecznym – dbając o środowisko, spędziliśmy ten czas w znakomitej atmosferze i duchu współpracy.
Spotkaliśmy się w przerwie świątecznej, aby utrwalić wspomnienia z działań projektowych przeprowadzonych w roku 2024. Stworzyliśmy sześć nowych kolaży, tzw. Erasmus Boards, na których uwieczniliśmy czerwcową wizytę w Polsce naszych przyjaciół z krajów partnerskich, historię powstania naszej grządki z kwiatami, działania ekologiczne, takie jak wizyta w Łężczoku czy sadzenie drzew oraz naszą wizytę roboczą w Dublinie. Efekty naszych starań można podziwiać w pracowni 1.39.
Czerwiec to miesiąc gorący pod wieloma względami – zakończenie roku szkolnego, podsumowanie całorocznego wysiłku związanego ze zdobywaniem wiedzy uwieńczone promocją do następnej klasy, wreszcie początek lata i planowanie zasłużonego wypoczynku. W Tischnerze podgrzaliśmy temperaturę jeszcze bardziej - od 13-18 czerwca gościliśmy w naszych murach partnerów projektu Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Action. Goście z Hiszpanii, Portugalii i Irlandii odwiedzili nas, aby zobaczyć nasz kraj i realizować cele projektu, tym razem wspólnie, na polskiej ziemi.
Co pokazaliśmy naszym partnerom projektowym? Wybór nie był łatwy, wszak mamy wiele do zaoferowania. Zdecydowaliśmy się na zwiedzanie Krakowa i kopalni soli w Wieliczce, które niezmiennie wzbudzają zachwyt turystów z zagranicy. Odwiedziliśmy również Muzeum Śląskie, aby przybliżyć naszym przyjaciołom z zagranicy historię Śląska, a tym samym ułatwić lepsze zrozumienie nas, Ślązaków. Rezerwat przyrody Łężczok to kolejne miejsce, które zachwyca bogactwem gatunków roślin i ptactwa, a warsztaty które przygotowaliśmy na tę okoliczność, pozwoliły naszym gościom docenić unikatowy charakter tego miejsca.
9 kwietnia, młodzież naszej szkoły, realizując działania projektowe Erasmus+ Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Action, zaangażowała się w coroczne odnowienia lasu, prowadzone przez Nadleśnictwo w Wodzisławiu Śląskim.
W okolicach tzw. "Bażanciarni" zasadziliśmy 221 sadzonek lip – gatunku biocenotycznego, wzbogacającego różnorodność gatunkową lasów. W ten sposób zapewniliśmy równowagę ekosystemu, ale też dobrze się bawiliśmy łącząc przyjemne z pożytecznym. W przyszłym roku na pewno weźmiemy udział w kolejnych akcjach związanych z zalesianiem.
18 stycznia 2024 roku jako grupa zaangażowana w realizację projektu Erasmus+ Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Action udaliśmy się do wodzisławskiej Szkoły Podstawowej nr 5 aby razem z zaprzyjaźnionym Kołem Gospodyń Wiejskich z Marklowic upiec tradycyjne śląskie rogaliki. Gospodynie nadzorowały cały proces tworzenia wypieków, udzielając cennych wskazówek, podczas gdy my ciężko pracowaliśmy nad jakością wyrobu :) Upieczone rogaliki, tuż po próbnej degustacji, trafiły na stoły uczestników konkursu You Can Speak English organizowanego w naszej szkole. W ciągu tych kilku godzin spędzonych razem ze śląskimi gospodyniami poznaliśmy tajniki regionalnej kuchni oraz tradycji. To spotkanie umiliło nam czwartkowe popołudnie, ale także pozwoliło zrealizować założenia naszego projektu.
Strona 1 z 4