ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

w Wodzisławiu Śląskim

II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi im. ks. prof. J. Tischnera Liceum Sztuk Plastycznych im. O. Boznańskiej
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi
im. ks. prof. Józefa Tischnera
Liceum Sztuk Plastycznych im. Olgi Boznańskiej

Praga - szlakiem czeskiej secesji i fin de siècle’u

Klasy Liceum Sztuk Plastycznych 15 grudnia wzięły udział w wyjeździe do naszych południowych sąsiadów: "Praga - szlakiem czeskiej secesji i fin de siècle’u - Alfons Mucha."
W ramach zwiedzania Pragi obejrzeliśmy: Klasztor na Strahovie, Loretę, Hradczany z uroczystą zmianą warty, Złotą Uliczkę, Katedrę Św. Wita, Kościół Św. Jerzego, Małą Stranę, Most Karola, Ścianę Johna Lennona, Stare Miasto, Ratusz Staromiejski ze słynnym zegarem astronomicznym - Orloj, Plac Havla, Plac Wacława, dworzec kolejowy.
Jako uczniowie "Plastyka" w naszej podróży po Pradze skupiliśmy się na twórczości Alfonsa Muchy - zwiedziliśmy jego muzeum. Zobaczyliśmy również rzeźby współczesnego twórcy -  Dawida Cernego. Wieczór spędziliśmy na Jarmarku Bożonarodzeniowym, gdzie słuchaliśmy występów zespołów ludowych, podziwialiśmy oświetlenie i ozdoby świąteczne oraz delektowaliśmy się czeskimi smakołykami świątecznymi.

Katowice: wycieczka z muzyką w roli głównej

18 października dwie klasy naszego PLASTYKA: pierwsza i czwarta pojechały do Katowic.
Już o 10tej rano schodziliśmy na poziom -4 Muzeum Śląskiego – na wystawę „Chopinowi Duda Gracz”. W niesamowitej aranżacji (wystawie towarzyszy muzyka Fryderyka Chopina odtwarzana z płyt) mogliśmy podziwiać monumentalne dzieło stworzone przez Jerzego Dudę-Gracza (1941-2004) w latach 1999-2003: ponad 300 prac – pełnych rytmu, kolorów, dynamizmu, światła, czułości i szczególnej wrażliwości na naturę – obrazujących 295 utworów (zarówno znanych, jak i tych zaginionych) jednego z najbardziej cenionych polskich kompozytorów.
Artysta, malując cykl poświęcony kompozytorowi, którego bezkrytycznie uwielbiał, obrazował również swoją tęsknotę za taką Polską, która nieuchronnie przemija – podobnie jak robił to Chopin w swoich kompozycjach. Odchodzą ludzie, idee, epoki. Na płótnach wchodzących w skład cyklu pojawiają się pola i łąki – wyekstrahowany smak, zapach i koloryt prowincji, która była artyście najbliższa i stanowiła dla niego kwintesencję polskości. Większość prac ukazuje zmieniający się krajobraz, odchodzący, utracony, coraz bardziej odległy, wywołujący głęboką nostalgię.
Mieliśmy okazję zanurzyć się w niesamowitym, wykreowanym przez Jerzego Dudę-Gracza świecie, wsłuchać w cudowną muzykę Chopina we własnym gronie. Inne grupy dotarły na poziom -4 dopiero, gdy my już zmierzaliśmy ku innym wystawom. Zobaczyliśmy jeszcze wystawę sztuki współczesnej „Poza Edenem”, zerknęliśmy na najcenniejsze eksponaty Muzeum Śląskiego i …zdążyliśmy pograć na fortepianie plenerowym usytuowanym przed wejściem do Muzeum (z okazji wystawy „Chopinowi Duda Gracz” oczywiście). Później w budynku dawnej Łaźni zwiedziliśmy wystawę „Melting Pott” fotografii Tilla Brönnera. Przez rok muzyk jazzowy Till Brönner podróżował po Zagłębiu Ruhry jako artysta fotograf i – w ramach zleconego zadania – uwieczniał swoim aparatem codzienne motywy, spontaniczne portrety i architekturę jako swoje osobiste „Objets Trouvé”. Ponad 200 fotografii ukazuje historię i atmosferę miejsca, które jest niejako niemieckim odpowiednikiem Górnego Śląska. Bardzo ciekawa, klimatyczna wystawa.
Ostatnim punktem wycieczki był edukacyjny koncert symfoniczny dla szkół w siedzibie NOSPR. Budynek projektu śląskiego architekta Tomasza Koniora („Nowa siedziba NOSPR miała być muzyczna i śląska, co chcieliśmy uczytelnić już w samej bryle"), oddany do użytku ponad 9 lat temu wciąż zachwyca swoją elegancją. Czarne pudło Wielkiej Sali (które może przypominać bryłę węgla) posiada jedne z najlepszych na świecie warunków akustycznych. Wysłuchaliśmy: Uwertury na orkiestrę Grażyny Bacewicz, Suity Mieczysława Wajnberga, IV Symfonii koncertując ej op. 60, cz. I Karola Szymanowskiego i Małej suity Witolda Lutosławskiego w wykonaniu orkiestry NOSPR pod batutą Georgiosa Balatsinosa oraz solisty Tymoteusza Biesa.

To był dzień pełen wrażeń i … muzyki.

Wycieczka na X Foto Art Festival do Bielsko-Białej

Dnia 26 października uczniowie Plastyka miali niezwykłą okazję uczestniczyć w jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych - X Foto Art Festival w Bielsku-Białej. To niezwykłe wydarzenie przyciąga artystów i miłośników sztuki z całego kraju, oferując im możliwość zachwycenia się różnorodnymi formami sztuki fotograficznej. Dla naszych uczniów było to niezwykłe doświadczenie poznać twórczość najważniejszych artystów-fotografów w Polsce:Andrzeja Andrychowskiego, Anity Andrzejewskiej, Zbigniewa Bzdaka, Wojciecha Druszcza, Małgorzaty Fober, Janusza Foglera, Katarzyny Łaty, Wojciecha Kukuczki i wielu innych.

Dni Otwarte ASP w Katowicach 2023

To już tradycja, że ostatnia klasa, dyplomowa bierze udział w wyjeździe na Dni Otwarte do Katowic. Podczas wizyty, uczniowie odwiedzili ulicę Koszarową, gdzie mieli okazję zapoznać się z projektowaniem graficznym i grafiką warsztatową. Ponadto, zwiedzili nowy budynek przy Raciborskiej 50, gdzie mogli podziwiać wzornictwo przemysłowe. W trakcie wizyty uczniowie mieli możliwość zobaczenia nowoczesnych technologii wykorzystywanych w projektowaniu graficznym, a także dowiedzieli się, jakie możliwości kryje grafika warsztatowa. Nowy budynek przy Raciborskiej 50 imponował nie tylko swoją nowoczesną architekturą, ale także innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie wzornictwa przemysłowego.

Gliwice oczami naszego „Plastyka”

W ramach projektu realizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Działań Lokalnych „Spichlerz” z Czernicy klasa 4LSP pojechała na wycieczkę do Gliwic. Zwiedzaliśmy z przewodnikami kolejne oddziały Muzeum w Gliwicach.
W Oddziale Odlewnictwa Artystycznego w Nowych Gliwicach podziwialiśmy piękno przedmiotów codziennego użytku wytwarzanych w Królewskiej Odlewni Żelaza (XVIII-XIXw).
Willa Caro zachwyciła nas przepięknymi mieszczańskimi wnętrzami oraz zbiorami ceramiki i… ekspozycją uzbrojenia samurajów. Tutaj obejrzeliśmy również wystawę II Grupy Krakowskiej, zawierającą obrazy Tadeusza Brzozowskiego, Marii Jaremy, Tadeusza Kantora, Janiny Kraupe, Jadwigi Maziarskiej, Kazimierza Mikulskiego, Daniela Mroza, Jerzego Nowosielskiego, Karola Pustelnika, Erny Rosenstein, Teresy Rudowicz, Jerzego Skarżyńskiego, Jerzego Tchórzewskiego, Jonasza Sterna, Jana Tarasina, Alfreda Lenicy, Jana Lebensteina oraz prace rzeźbiarki Marii Pinińskiej-Bereś.
Na Zamku Piastowskim zobaczyliśmy ciekawe eksponaty z wykopalisk m.in. z cmentarzyska kultury łużyckiej w Świbiu oraz wystawy etnograficzne. W Domu Pamięci Żydów Górnośląskich mieliśmy okazję poznać historię niezwykłego miejsca, zwiedzić jedyną w regionie wystawę „Żydzi na Górnym Śląsku” i pospacerować po starym żydowskim cmentarzu.
Wycieczka była bardzo intensywna, panie przewodniczki z pasją przekazywały nam swoją wiedzę. Dopisały nam humory i pogoda – zdążyliśmy nawet zrobić sobie zdjęcie z Lwem Czuwającym (Theodor Kalide, 1824) przed willą Caro.

Kontrasty 2023 - ogłaszamy wyniki

Nadszedł czas rozwiązania II edycji graficznego konkursu KONTRASTY. Tematem było miasto. Miasto jako budynki, ulice, ludzie. Jako hałas i tłok, ale też spokój i porządek. Prace nagrodzone oraz wyróżnione są zróżnicowane zarówno pod względem techniki wykonania jak i interpretacji tematu.

Nagrody przyznane są w dwóch kategoriach wiekowych:
Kategoria młodsza 12 – 16 lat
Kategoria starsza 17 – 21 lat.

Czytaj więcej...

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.