ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

w Wodzisławiu Śląskim

II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi im. ks. prof. J. Tischnera Liceum Sztuk Plastycznych im. O. Boznańskiej
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi
im. ks. prof. Józefa Tischnera
Liceum Sztuk Plastycznych im. Olgi Boznańskiej 

Wizyta w Hiszpanii

partnerzy 

W najbliższy poniedziałek grupa nauczycieli i uczniów naszej szkoły wyjeżdża do miejscowości Corella w Hiszpanii na wizytę roboczą partnerów projektu Greener World, realizowanego w ramach programu Comenius. Wizyta robocza jest organizowana przez naszą szkołę partnerską Instituto de Education Secundaria "Alhama", a koszty związane z przejazdem oraz pobytem są w 100% finansowane ze środków Komisji Europejskiej. Wizyta będzie trwała 6 dni, wezmą w niej udział uczestnicy z 7 państw. Relacja po powrocie.

 

logo comenius 120px

◊◊◊

Wizyta w Turcji

Pierwsza wizyta robocza partnerów projektu Greener World


Turcja, Vezírköprű 5 - 10 listopada 2013

 

PODRÓŻ
Wyruszyliśmy tuż po północy 5 listopada w następującym składzie: uczennice Liceum Plastycznego Aleksandra Ryszka i Marta Zbroja – laureatki konkursu na logo projektu Greener World oraz nauczyciele pracujący przy projekcie - Joanna Dziwoki i Wojciech Komorek.
Najpierw minibusem do Wiednia, później pierwszy samolot do Istambułu i drugi do Samsun. Ostatni środek transportu to kolejny minibus, który zabrał nas do celu naszej podróży – Vezírköprű w prowincji Samsun. Dojechaliśmy na miejsce około 17, na dziewczyny już czekały rodziny goszczące.

 

DZIEŃ I
W środę, 6 listopada po raz pierwszy spotkaliśmy reprezentantów wszystkich krajów partnerskich naszego projektu – znaliśmy się wcześniej tylko z korespondencji mailowej.
Powitał nas koordynator – Rahmi, przedstawił dyrektora swojej szkoły pana Ísmail Uzun. Rahmi pracuje w prestiżowej szkole średniej, która specjalizuje się w kształceniu młodzieży zainteresowanej przedmiotami ścisłymi. Szkoła jest bardzo nowoczesna, w każdej sali znajduje się tablica interaktywna używana jako zwykłe narzędzie do pracy – mieliśmy okazję wziąć udział w lekcjach matematyki i chemii.
Uczniowie szkoły przygotowali dla nas pokaz tradycyjnych tańców tureckich, które mieliśmy okazję przećwiczyć już sami wieczorem. Staraliśmy się bardzo:)
W tym dniu odbyło się też pierwsze spotkanie robocze – omawialiśmy szczegóły harmonogramu działań projektowych, poszczególne zadania jak i przybliżone terminy najbliższych spotkań.

 

DZIEŃ II
Od rana ważne spotkania – w urzędzie miasta z zarządzającym prowincją panem Mahmut Kașikgi, który opowiadał nam o Vezírköprű i znaczeniu współpracy w ramach projektu. Wypiliśmy tradycyjną turecką herbatkę i wręczyliśmy podarunek od władz naszego powiatu.
Po południu już tylko praca – prezentowaliśmy owoce naszych przygotowań – przedstawiliśmy partnerom projektu naszą szkołę, opowiedzieliśmy o organizowanych przez nas przedsięwzięciach edukacyjnych i tradycjach naszego regionu. Druga prezentacja, jaką obejrzeli partnerzy projektu dotyczyła zasobów wodnych Polski i sposobu ich użytkowania na poziomie indywidualnym, lokalnym i ogólnopolskim.
Mieliśmy okazję obejrzeć prezentacje wszystkich partnerów projektu i sądząc po tym co zobaczyliśmy, możemy się spodziewać bardzo ciekawej współpracy. Odbyliśmy również kilka ważnych debat ze Słowakami – o pochodzenie Janosika czy przynależność terytorialną Trzech Koron:) Nasi partnerzy mają wspaniałe poczucie humoru!

 

DZIEŃ III
Kolejna ważna wizyta – tym razem przyjął nas burmistrz miasta pan Ibrahim Sadık Edis.
Mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasto Amsaya, którego największą i najsłynniejszą atrakcją są grobowce pontyjskie wykute w skale w zboczu górskim wznoszącym się nad miastem.
Zwiedziliśmy też piękny meczet w centrum miasta, mieliśmy okazję wejść do środka i wysłuchać co na jego temat mają nam do opowiedzenia tureccy uczniowie, którzy pełnili rolę przewodników.
Wieczorem wzięliśmy udział w kolacji pożegnalnej, na której gościł również burmistrz miasta. Przed kolacją nasze plastyczki miały okazję przyjrzeć się artyście przy pracy – malował prezentując ciekawą technikę malarską tzw. marbling.
W trakcie kolacji wręczono nam oficjalne certyfikaty potwierdzające nasz udział w wizycie roboczej.
Kolejna wizyta robocza już w lutym w Hiszpanii, ale zanim ona nastąpi czeka nas sporo pracy związanej z realizacją kolejnych działań wynikających z założeń projektu.

 

Regulamin rekrutacji do projektu "Greener World"

Projekt „Greener World" programu Comenius – Partnerskie Projekty Szkół realizowany
przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej

 

Regulamin rekrutacji

 

§1 Postanowienia wstępne

Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji uczniów ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH do udziału w partnerskim projekcie szkół „Greener World" programu Comenius.

 

§2 Informowanie o prowadzonej rekrutacji

W celu zapewnienia równego dostępu do informacji o projekcie wszystkim zainteresowanym uczniom z klas I i II Liceum Ogólnokształcącego, oraz I, II i II Liceum Plastycznego przewiduje się zamieszczenie informacji o prowadzonej rekrutacji oraz regulaminu rekrutacji na stronie internetowej ZSP.

 

§3 Założona liczba uczestników

Zgodnie z zapisami projektu udział w mobilnościach wezmą min. 24 osoby. W przypadku, gdy w budżecie projektu pojawią się oszczędności, możliwe będzie zwiększenie ilości uczestników.
Ze względu na organizację cyklu kształcenia na poziomie licealnym w projekcie mogą wziąć udział wyłącznie uczniowie klas I i II Liceum Ogólnokształcącego oraz I,II,III Liceum Plastycznego.

 

§4 Sposób rekrutacji uczestników

Przedstawicieli kadry zaangażowanych w projekt wyznaczy dyrektor Liceum.

Planowane terminy rekrutacji uczniów:

1) wrzesień 2013 (Turcja)
2) luty 2014 (Hiszpania)
3) kwiecień 2014 (Włochy)
4) październik/listopad 2014 (Słowacja)
5) luty 2015 (Francja)
6) kwiecień 2015 (Portugalia)

Uczniów biorących udział w wyjeździe wyłoni komisja rekrutacyjna złożona z dyrektora Liceum, koordynatora projektu oraz nauczyciela nadzorującego pracę uczniów nad poszczególnymi zadaniami wynikającymi z realizacji projektu.
Kryterium wyboru uczniów na wyjazd do Turcji stanowi wygrana w konkursie na logo projektu oraz konkursu na prezentację multimedialną na temat szkoły.
Kryterium wyboru uczniów na kolejne wyjazdy (Hiszpania, Włochy, Słowacja, Francja, Portugalia) stanowią:

  • dotychczasowa aktywność na polu działań projektowych
  • udział w kolejnych konkursach oraz zadaniach wynikających z założeń projektu (ogłaszanych sukcesywnie na stronie internetowej szkoły)
  • odpowiedni poziom znajomości j. angielskiego
  • zachowanie niebudzące zastrzeżeń wychowawcy, koordynatora oraz zespołu uczącego
  • W przypadkach wątpliwych o zakwalifikowaniu/niezakwalifikowaniu ucznia na wyjazd zadecyduje dyrektor ZSP

 

§5 Informacja o wynikach rekrutacji

Z posiedzenia komisji rekrutacyjnej zostanie każdorazowo sporządzony protokół, a informacja o uczniach
zakwalifikowanych na wyjazd zostanie umieszczona na stronie internetowej szkoły.

Informacje na temat projektu Comenius

Informacje dotyczące projektu Comenius Greener world realizowanego przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych  

w Wodzisławiu Śląskim

od września 2013 do lipca 2015.

 

Państwa partnerskie projektu:

  • Turcja  - koordynator projektu
  • Polska
  • Włochy
  • Hiszpania
  • Portugalia
  • Francja
  • Słowacja 

Po każdym zakończonym etapie projektu organizowane będę wizyty robocze w w/w państwach, udział w nich wezmą uczniowie najbardziej zaangażowani w projekt (wyjazdy są w pełni finansowane ze środków Unii Europejskiej)

Cel główny projektu to podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów szkół partnerskich.

Zadania, którymi będziemy się zajmować to m.in.:

  • badanie poziomu zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza
  • analiza zasobów wodnych i sposobu ich wykorzystania
  • określenie wpływu budynku szkoły na środowisko naturalne
  • poznanie alternatywnych źródeł energii
  • przeprowadzanie ankiet dot. świadomości ekologicznej

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY

Osoby chcące uzyskać dodatkowe informacje dotyczące konkursów oraz udziału w całym projekcie będą miały taką możliwość 5 września na długiej przerwie (11.20-11.40) w sali nr 1.